Utvořte pestré týmy. Vrátí vaší firmě chuť inovovat

Kvě - 01
2023

Utvořte pestré týmy. Vrátí vaší firmě chuť inovovat

Mluvíme zde o multifunkčních týmech, sestavených napříč firmou. Spojující různé profese, různé povahy i znalosti. A především, týmy, kterým ponecháte volnou ruku. Jak připomínají Philip Keller a Kevin Lane Keller, autoři knihy „Marketing Management“ (Grada publishing 2013), případy firem 3M nebo General Mills ukazují, jak efektivní může takový tým být.
panáčci a puzzle
Pokud má k dispozici pracovní prostor, a dostatek prostředků, inovace je zaručena. Při tomto procesu je zváženo mnohem víc faktorů, které se podílejí na konečném úspěchu produktu. Každý z členů týmu přidá svůj pohled na svět, a vaše firma se vyhne situacím, kdy inženýři léta vyvíjejí produkt, či řešení, o které zákazníci vůbec nemají zájem. Za připomenutí v této souvislosti stojí firma Allen-Bradley, kde zkrátili dobu vývoje jednoho zařízení z šesti let na pouhé dva roky, protože zapojili takové týmy dva.
úspěch kolegů
Multifunkční týmy mají tedy místo především v takových firmách, kde je třeba klást důraz na inovace. Trochu jiná situace je ovšem v prostředí malých či mikro firem. Zde všichni zaměstnanci operují na stejném principu, vytvářejí společně tavící kotel myšlenek a nápadů. I zde se ovšem můžete setkat se situací, kdy vám určitý expert v týmu prostě chybí. V takovém případě je nezbytné alespoň dočasně do týmu doplnit externistu, který by potřebné úkoly zvládl.
Skvělým příkladem může být společnost Pábení, která své zaměstnance pravidelně vysílá do takříkajíc „náruče“ svých zákazníků, mezi které patří společnosti jako Knihy Dobrovský, Kentico, nebo Marketing festival. Ti tak mohou na vhodném řešení zadaných úkolů spolupracovat přímo s klientem, a vytvořit tak ještě působivější výsledek.
Ovšem, při sestavování takového týmu je třeba dbát několika rad, se kterými přicházejí především odborníci z pole společenských věd, kde je často spolupráce mezi obory naprosto nezbytná. Pokud chcete, aby váš tým dosahoval skvělých výsledků, dopřejte jim čas nejprve nezávazně pochopit, jak jejich kolegové z jiných oddělení přemýšlejí, jak se vyjadřují, a jaká řešení volí. Důležité také je, aby byli všichni členové týmu připraveni odhodit své předsudky, a začít měnit svůj pohled na svět kolem nich.